Brev:
Luft i maven - 14 mdr.
12. december 2011
Alder:
14 mdr.
Luft i maven - 14 mdr.
Hej Helen
Både min mand og jeg har en del luft i maven uden at der dog er tale om deciderede maveproblemer. Om det er normalt eller mere end andre er svært at sige - jeg har ikke noget at sammenligne med :-)
Nå - men det samme gør sig gældende for vores datter. Igen - jeg ved ikke om det bare er normalt for et barn, men jeg synes hun har døjet en del med maven. Da hun var mindre var det fast procedure at når hun vågnede om morgenen blev hun lagt på maven på mig i sengen. Det virkede godt for hende at ligge og amme med rumpen opad og et let tryk på maven. Hun vågnede tit og græd med mavebesvær men på denne måde gik der ikke lang tid før de første prutter kom og tit blev bleen også fyldt.
Hun har også døjet en del med bøvser når hun sov. Udover at hun havde svært ved at falde i søvn så vågnede hun tit efter 20-30 minutter fordi der var en bøvs der generede. Både da hun var helt lille og måtte ammes i søvn eller lige før hun blev lagt i barnevognen men også da vi ved 10mdrs alderen begyndte at give hende en sutteflaske at falde i søvn på. Der vågnede hun også mange gange og skulle en tur på skulderen for at kunne komme af med luften (selvom jeg kunne forstå på dig at børn normalt kan bøvse uden hjælp på den alder).
Jeg synes ikke hun er så plaget af bøvser længere men der er stadig flere gange hvor hun ligger og vrider sig om natten hvor jeg tænker at det er mavebøvl. Og hvor luften som regel slipper ud så snart hun enten får lidt bryst eller flaske. Som om der skal noget ind for at hjælpe med at presse det gamle ud.
Jeg har ikke konstateret om der er en sammenhæng med bestemte madvarer.
Vores datter er et såkaldt signalstærkt barn (også kaldet sensitive børn) hvilket dog var mest markent de første 6 mdr - nu er det stort set kun nattesøvnen vi mærker det på. Men jeg snakkede med en anden mor til et signalstærkt barn som havde hørt at de tit har maveproblemer (f.eks. kolik i starten).
Er det en sammenhæng du har hørt om?
Og synes du det lyder normalt med min datters mavebøvl? Noget der bare hører alderen til?
Det er som sagt blevet bedre med alderen så måske skal vi bare vente på det går over men jeg tror det ville give hende bedre søvn hvis vi kunne gøre afhjælpe det lidt allerede nu. Jeg læste et sted en der anbefalede nogle dråber med mælkesyrebakterier fordi hun mente det var et udtryk for umoden mave.
Ifht. kost så spiser min datter typisk havregryn til morgenmad, får en bolle til formiddag, rugbrød til frokost, frugt og evt. rugbrød til eftermiddag og typisk fuldkornspasta eller ris (kartofler er desværre ikke det store hit) til aften med lidt kød (ikke noget hun spiser meget af - vil hellere have grøntsager og pasta).
Vi har prøvet at give hende grød før puttetid men det har ikke vakt interesse. Til gengæld får hun ofte noget banan som også skulle være godt. Og så får hun en flaske MME at falde i søvn på.
Ser frem til at høre om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende.
Hilsen